Erdőtől a fát? Hogyan válasszunk klímát?

            

 

Ma az interneten számtalan klímát kínálnak, az ismert márkáktól az ismeretleneken át, rengeteg a lehetőség.

2022-ben a piacon már szinte kizárólag inverteres készülékek kaphatóak, ezért ez nem is kérdés. Erről részletesebben egy másik bejegyzésben ejtünk majd szót.

Mégis mi alapján, mit válasszunk, ha a számunkra a legmegfelelőbbet szeretnénk megtalálni?

 

1. A legfontosabb, hogy milyen célból szeretnénk klímát venni?

Télen is szeretnénk-e vele akár folyamatosan fűteni, vagy csak átmeneti időben fűtenénk és nyáron hűtenénk?

Ezek alapján két fő kategória létezik: az első, a téli fűtésre is alkalmas, fűtésre optimalizált készülékek, a másik az elsősorban hűtésre való készülékek. (Megtévesztő lehet, hogy ezeknek a specifikációjában is sok esetben az szerepel, hogy -15fokig használhatóak, azonban amelyik kültéri nincs felszerelve csepptálcafűtéssel, esetleg még karterfűtéssel is, azt nem célszerű mínuszokban használni.)

Az sem mindegy, hogy egy készüléket évi két hónapos használatra készítenek-e vagy akár 12 hónapos folyamatos üzemre.

2. A következő és legalább ennyire fontos, hogy kitől vásároljuk, és vállal-e szerelést, akár nehezebb körülmények között is?
 

Alapszerelést (fal-fal vagy szendvics, azaz a fal egyik oldalán van a beltéri, és ugyanennek a falnak a külső oldalán a kültéri) bárki vállal, sajnos még szakmai végzettség nélküli szakik is, illetve frissen végzett gyorstalpalós tanfolyamosok. Hozzá kell tennem, hogy a tanfolyamosok között is akadhat olyan szakember, akinek jó néhány éves tapasztalata van már a klímaszerelésben, csak a hivatalos bizonyítvány hiányzott.

Nem célszerű előre megvásárolni a készüléket, majd utóbb keresni hozzá szerelőt, ugyanis sajnos sok olyan márka van a piacon, amit egyetlen szerelő sem vállal felszerelni, mert vagy nem megbízható készülék, vagy szervízhálózat, alkatrész-utánpótlás nem, vagy csak foghíjasan létezik hozzá Magyarországon.

Garanciális ügyintézés szempontjából is jobban járunk, ha ugyanattól vesszük a készüléket, mint aki szerelni is fogja.  Gyakori sajnos, hogy ha ez a kettő elválik egymástól, akkor az ügyfél akaratán kívül ping-pong labdázás „áldozatává” válhat. A kereskedő azt mondja a szerelés volt szakszerűtlen, a szerelő szerint a gép gyárilag hibás…

3. Hogyan, mi alapján válasszunk kereskedőt, szerelőt?

Olyan cégtől érdemes klímát vásárolni, aki saját, főállású alkalmazottal dolgozik, ugyanis sokan alvállalkozóknak adják ki a szerelési feladatot.  Előfordul gyakran, hogy a későbbiekben már nem veszi fel a szerelő a hívásunkat, meghibásodás vagy karbantartási igény felmerülésekor. Nézzünk utána a vállalkozásnak az interneten: milyen weboldala van, ezen megadott-e székhely, telephely adatokat, vagy csak egy mobiltelefonszám szerepel, e-mail címmel esetleg még az sem, csak kapcsolatfelvételi űrlap. Érdemes ránézni valamilyen céginformációs adatbázisra, mióta működik a vállalkozás, milyen létszám- illetve éves nettó árbevételi adatokat látunk róla?

Széles termékpaletta legyen, hogy ne egy márkára akarjon rábeszélni (mert csak ahhoz ért, vagy arra van beszerzési keretszerződése.)

Nem érdemes a lakóhelyünktől távoli vállalkozót, vállalkozást keresni, ugyanis az árát vagy már szereléskor megfizetjük (kiszállási díj több tízezer forint lehet) illetve a szerelés után nincs az a felelősen gazdálkodó cég, aki egy félórás-órás karbantartásért, netán egy-két órás alkatrészcseréért újra nagy távolságra fog utazni.

 4. Garanciális idő:

A Fogyasztóvédelmi Törvény (1997. évi CLV. törvény) szerint minden 200.000 Ft-ot meghaladó készülékre 3 év kötelező szavatosság (garancia) van.

Fontos azonban tudni, hogy a Fogyasztóvédelmi Törvény fogyasztónak csak természetes személyt tekint, céges vásárlás esetén a két vállalkozás közötti egyedi megállapodás alapján kell vállalni a garanciát, ami miatt a kötelező időtartam rövidebb: 1 év.

Érdemes tehát átgondolni, hogy mennyire célszerű cégként vásárolni egy készüléket.

A másik megfontolandó: vannak gyártók, akik akár 10 év garanciát vállalnak a klímáikra, ugyanakkor előírnak évi egy, vagy sok esetben két (főként a fűtésre optimalizált berendezésekre) kötelező karbantartást, természetesen számlával igazoltan. Ha egy kicsit számolgatunk, kiderül, hogy a 10 év alatt „gyakorlatilag” még egyszer megvásároljuk a készülékünket.

5. Mennyire lényeges az ár?

Az mindenképpen elvárható, hogy drágább készülékek strapabíróbb alkatrészekből álljanak, és könnyű legyen a karbantartása, de nem minden esetben kell többet fizetnünk egy hosszú távon is megbízható készülékért. Érdemes tapasztalt szakember tanácsát kérni, mert a neves márkák között is akad, ami klímában gyenge, hiába csúcsminőség pl mosógépben.

A weboldalakon eltérő árak lehetnek ugyanarra a klímaberendezésre. Ha olyan árat találunk, ami lényegesen eltér a mások által kínált ártól, ott jobb esetben csak nem frissítették az árakat, rosszabb esetben nem magyarországi importőr vagy nagykereskedő a beszerzési forrás, ez pedig garanciális problémákhoz vezethet. Egyedi engedményeket időnként el lehet érni (a megrendelés értéke adhat erre lehetőséget) egy klímaberendezés vásárlásánál túl nagy különbségeket ne várjunk az árban, a szolgáltatások minőségében azonban lehetnek jelentős eltérések.

-TT-

Rólunk

A Mobilrouter Kft 2012-ben alakult, a műszaki fejlesztés iránt elkötelezett és tapasztalatot szerzett magányszemélyek részvételével, azzal a céllal hogy fejlett és innovatív ipari hálózati eszközöket fejlesszenek és értékesítsenek. Fontosabb megoldásaik a Mobilrouter hálózati és tévfelügyeleti eszközök, a Mobileguard kamera rendszer és a Mobilsolar napelemes termékvonal tagjai.

  

Ez a weboldal cookie-kat használ. A böngészés folytatásával hozzájárul azok használatához. További információk.Elfogadom